ممیز مالیاتی و وظایف آن

ممیز مالیاتی

ممیز مالیاتی کیست ؟

قطاً مطلع هستید که بخش قابل توجهی از منابع درآمد دولت، مالیات است.

و البته بسیاری از اشخاص و شرکت ها علاقه مند به پرداخت مالیات خود نیستند.

چنانچه هر ساله شاهد فرارهای مالیاتی هستیم. اینجاست که نقش ممیز مالیاتی برجسته میشود.

حال میخواهیم بدانیم ممیز مالیاتی کیست و چه وظایفی دارد.

تحصیلات

تحصیلات مورد نیاز ممیز مالیاتی عموما شامل حسابداری، اقتصاد و مدیریت بویژه گرایش مالی ست.

فارغ التحصیلان این رشته ها از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان های تابعه به ویژه سازمان امور مالیاتی مشغول به کار میشوند.

ممیزین مالیاتی به چهار دسته تقسیم میشوند:

  1. کمک ممیز
  2. ممیز
  3. سرممیز
  4. ممیز کل
  5. در آینده با هر یک از عناوین بیشتر آشنا خواهیم شد.

مسئولیت ها و وظایف ممیز

مهمترین مسئولیت ممیز مالیاتی بررسی حساب های شرکت و تطابق اسناد و مدارک مالی با قوانین و مقررات و جلوگیری از فرار مالیاتی مودیان است.

از دیگر وظایف شامل ملاقات و مذاکره با شرکت ها جهت بررسی گزارش های مالی آنها و یا درخواست بررسی مجدد پرونده های مالیاتی است.

ممیزین مالیاتی باید کاملا بی طرفانه و بدون غرض اطلاعات و اسناد مربوط را جمع آوری کرده و همچنین موجب افشای مضمون آنچه مربوط به درآمد و مالیات نیست نشوند.

توجه داشته باشید در صورتی که اطلاعات درج شده در اظهارنامه ناقص یا اشتباه باشد ممیز میتواند اظهارنامه را رد و بنا به تشخیص خود و طبق قوانین مالیاتی مربوطه اقدامات لازم را انجام داده و برگ تشخیص مالیاتی را به عنوان مودی تهیه و تنظیم کند.

همچنین در صورت جلوگیری از انجام وظیفه ی ممیز توسط مودیان، ممیز میتواند از ماموران انتظامی کمک بخواهد.

موسسه حسابداری محیا محاسبان کاردان آماده ارائه مشاوره مالی و همچنین تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی همچنین تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی برای مودیان محترم می باشد.

امید است با ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی و پرداخت بحق مالیات به پیشرفت چشمگیر کشور عزیزمان کمک کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *