حاشیه سود،موسسه حسابداری،شرکت حسابداری،سود و زیان،سود

حاشیه سود

حاشیه سود

حاشیه سود از جمله شاخص هایی ست که به مدیریت شرکت کمک میکند تا درباره ی وضعیت شرکت به نتایجی برسد. مثلا اینکه میزان هزینه های شرکت متناسب با درآمدها نیست و باید از هزینه های کاست تا به سود بیشتر رسید. با این حال باید بررسی کرد که میزان بالای هزینه ها به چه دلیل است. مثلا ممکن است افزایش هزینه ها بدلیل وسعت بالای شرکت و تعدد زیاد کارمندان باشد و یا مشکلات بیرونی که در کل صنعت ایجاد شده است.

در این مقاله به توضیح حاشیه سود، سود و انواع حاشیه سود خواهیم پرداخت.

تعریف (profit margin ) : نسبتی است که به وسیله ی آن، سودآوری هر ریال( یا تومان) از فروش را محاسبه میکنند. به این ترتیب که مقدار سود پس از کم کردن مالیات را بر فروش خالص تقسیم میکنند.

به زبان ساده حاشیه سود، فرمولی برای اندازه گیری توانایی یک شرکت در کنترل هزینه هاست. رقم به دست آمده که معولا به صورت درصدی بیان میشود، اولین معیار ست که اغلب سرمایه گذاران در رابطه با میزان سوددهی شرکت بررسی میکنند، در حالی که توجه به سودهای خالص، تصویر دقیقی از عملکرد شرکت ارائه نمیدهد.

تعریف سود: ( profit , income ) سود یعنی اینکه مجموع درآمدهای شرکت از مجموع هزینه هایی که برای کسب درآمد متحمل شده ایم بیشتر است. سود شرکت متعلق به مالکان شرکت است و آنها هستند که تصمیم میگیرند با این پول اقدام به سرمایه گذاری های بیشتر کنند یا آن را در جیب خود بگذارند.

معمولا حاشیه سود به صورت درصدی بیان میشود و نشان میدهد که یک شرکت چه میزان از هر تومان فروش را در حساب مربوط به درآمد نگه داری میکند.

حاشیه سود ۲۰ درصدی یعنی، شرکت دارای درآمد خالص ۰/۰۲ تومان به ازای هر تومان از کل درآمدهای کسب شده است.

انواع حاشیه سود

حاشیه سود ناخالص، حاشیه سود عملیاتی، حاشیه سود قبل از مالیات و حاشیه سود خالص

حاشیه سود ناخالص: نشان دهنده ی سود ناخالص یعنی درآمد منهای هزینه کالاهای فروش رفته و سایر هزینه هاست.

این نوع از حاشیه سود مناسب شرکت هایی ست که به تولید کالا فعالیت دارند.

حاشیه سود عملیاتی : از تقسیم درآمد منهای هزینه های عمومی اداری بر فروش خالص بدست می آید.

کاربردها

حاشیه سود نسبتی مفید است که میتواند به ایجاد بینشی درباره ی انواع جنبه های عملکرد مالی یک شرکت کمک کند. اگر شرکتی با حاشیه پایین، با کاهش فروش مواجه شود، حاشیه سود آن بیشتر کاهش می یابد که به حاشیه سود بسیار پایین، خنثی و یا منفی منجر میشود.

حاشیه سود پایین نکات خاصی درباره ی صنعت مربوط به شرکت و یا شرایط کلان اقتصادی را نشان میدهد.

برای مثال) اگر حاشیه سود یک شرکت کم باشد بیان کنندهی فروش کمتری نسبت به سایر رقبا ست. و یا اینکه شرایط بدی برای صنعت مربوطه به وجود آمده است.

این شاخص همچنین میتواند جنبه های خاصی از استراتژی یک شرکت در رابطه با قیمت گذاری را نشان میدهد.

 

موسسه حسابداری محیا محاسبان کاردان با داشتن کارشناسان خبره و با سابقه بیش از ۱۵ سال آماده ی ارایه کلیه خدمات مالی، حسابداری، حسابرسی، آموزش های حسابداری و بورس و اوراق بهادار و مشاوره های متنوع مالی مالیاتی، به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی میباشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *