بازاریابی کمینی،بازاریابی موسسه حسابداری,موسسه محیا محاسبان کاردان

بازاریابی کمینی یا (Ambush Marketing)

بازاریابی کمینی یا (Ambush Marketing)

بازاریابی کمینی به معنی حمله غافلگیرانه توسط رقیب است.

این نوع از بازاریابی یک استراتژی منحصر به فرد در بازاریابی است که به طور کامل تیم رقیب را زیر نظر گرفته تا در فرصت مناسب از او پیشی بگیرد.

بازاریابی کمینی در اصل تلاشی از طرف یک برند خاص برای پیوستن به یک تیم و یا رویدادی پر طرفدار است.

با این استراتژی نظر مشتریان به سمت برند خاص جلب میشود.

این استراتژی در برند ها متفاوت است.

برای مثال یک برند توجه دیگران را به وسیله اسپانسر شدن در مسابقات ورزشی به سمت خود معطوف میسازد و یا برند دیگری با توجه به تبلیغات مختلف در تلویزیون یا شبکه های اجتماعی خود را مطرح کرده و از رقبا جلو می افتد.

انواع بازاریابی کمینی

۱)بازاریابی کمینی مستقیم:

در این نوع بازاریابی فعالیت ها به طور مستقیم و ناگهانی انجام می شوند و به حریف اجازه واکنش نمی دهد.

برای مثال یک کسب و کار خود را در یک رویداد عمومی مطرح می کند و اجازه ورود برند دیگر را نمی دهد.

برای مثال شرکت پپسی در سال ۱۹۹۷ حامی جام جهانی آسیا شد، اما کمپانی کوکاکولا حق پخش تلویزیونی را از پپسی گرفت و توجه مخاطبان را به سمت خود معطوف کرد.

  • بازاریابی کمینی دنباله دار:

در این نوع، به وسیله یک واسطه خود را به رویداد مورد نظر مرتبط می کنند.

برای مثال در یک رویداد ورزشی شرکت نایک اسپانسر شده است. شرکت آدیداس نیز اسپانسر بازیکنی می شود که در آن رویداد حضور دارد.

  • بازاریابی کمینی نقض نام تجاری:

در این نوع از لوگو یا علائم تجاری یک شرکت سوء استفاده میشود تا برند خود دیده شود.

برای مثال بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی از برند صلیب سرخ استفاده می کنند.

  • بازاریابی کمینی خود کمینی:

زمانی که خود حامی رسمی فعالیتی انجام می دهد که در قرارداد ذکر نشده.

برای مثال یک کمپانی که اسپانسر رویداد خاصی شده است، سخنرانی را یک کمپانی دیگر می سپارد؛ اما ناگهان آن را لغو و خود سخنرانی را انجام می دهد.

۲)بازاریابی غیر مستقیم:

در این نوع استراتژی به صورت غیر مستقیم و بدون حمله ناگهانی حمله انجام می شود.

برای درک مطلب بیشتر در مثال کوکاکولا و پپسی در جام جهانی آسیا، عکس قضیه اتفاق افتاد.

به این ترتیب کوکاکولا قراردادی را امضا کرد که به دنبال ان با فیفا در امر بازاریابی شریک می شد و در ادامه حق تبلیغات را در اختار خود گرفت.

در حالی که شرکت پپسی به واسطه اسپانسری بازیکنان مشهور بازاریابی کمینی خود را با انجام رسانید.

 

موسسه حسابداری محیا محاسبان کاردان با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه امور مالی و حسابداری و با بهره گیری از تیمی متخصص و حرفه ای آماده ارائه کلیه خدمات مالی، حسابداری، حسابرسی، آموزشی و مشاوره به افراد حقیقی و حقوقی می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *